دختر هخامنش

دارا و سارای ۲۰ ساله

دارا و سارای ۲۰ساله رو که می شناسين. همونهايی که به ادعای فرهنگ سازی بومی ـ ايرانی ـ اسلامی ساخته شد و البته مورد توجه قرار نگرفت و دليلش هم بيگانه بودن بچه ها در عالم کودکی با حجاب و چادر سياه بود و شايد اگر اين عروسکها لباس پزشکی يا اتش نشانی يا مشاغل ديگر را به تن داشتن بيشتر مورد توجه بچه ها قرار می گرفتن و اين شايد می تونست بار فرهنگی بيشتری داشته باشه.
اگرچه که بيشترين فروش رو با لباسهای محلی و اونهم توسط ايرانيان خارج کشور داشت که يادی از وطن و گوشه و کنار اون می کردن که اکثرا هم بزرگسالان بودن نه بچه ها و تا حدودی تونست امارهای فروش رو بالا ببره و بعدش هم که انواع و اقسام دفترچه و کيف و جامدادی دارا و سارا به بازار اومد...
اما حدودا به موازات اين دارا و سارای کوچولو دارا و ساراهای ۲۰ ساله هم پا به ميدون گذاشتن که کمی از لحاظ ظاهری فرق داشتن. ديگه توی ويترين مغازه ها نبودن بلکه توی قلب ويدئو کليپ ها يا همون شوهای مجاز بودن. و به عکس دارا و سارای کوچولو روز به روز به تعدادشون و مخاطبشون افزوده شد.
آره. همونهايی که صد رحمت به اهنگهای درجه ۲ و ۳ لس انجلسی.همونهايی که دارای ۲۰ ساله هی راه ميره و زور می زنه و ادای اونوريها رو در مياره و اگه پولدار باشه سوار يک ماشين اخرين مدل می شه و سارای ۲۰ ساله هم مانتو و روسری پوشيده هی اينور و اونور ميره و ناز می کنه . (فقط همين؛ ناز می کنه).

واقعا جای شرمساری است.
اين همه ادعای دفاع از حرمت زن ايرانی داشتن.
اين همه ادعای ناموس داری از زن مسلمان داشتن.
چگونه است که زنان نمی توانند بخوانند.صدايشان حرامست. ساز نواختنشان در جمع مردان احتياط دارد اما بايد مانتو و روسری بپوشند و در کليپها ر‌‌ژه روند. مانعی ندارد. اسلامی است.
اين چگونه حرمتی است که تنها رنگ و رو عوض کرده اما همان سو ء استفاده از زن و لطافت اوست! اين چگونه ناموس داری است که زن ايرانی را بازيچه ای قرار می دهد و به جهانيان می ـ شناساند!
چگونه است که چون صدای زن چنين است و چنان و سبب گناه حضرات می شود بايد خاموش گردد و استعدادش کور. اما دلرباييش چون سبب دلشاديشان و رونق تفکرشان می شود ( و البته نمادهای پوششی را نيز رعايت کرده) مانعی ندارد.
اين رويه ای که بکار گرفته شده خاموش و بی صدا فرهنگ مستعمل بودن زن و نيز مصرفی بودن ان را بدليل عدم کارايی بگونه ای نو دنبال می کند. و از انجا که معمولا ايران بعنوان يک کشور اسلامی پرچمدار صدور فرهنگ به ديگر کشورهای اسلامی است رويه بکار گرفته شده سبب هتک حرمت به زن ايرانی در نگاه ديگر کشورها نيز می گردد.
و سر اخر انکه سر احترام فرود می اوريم به حضور همه بانوان هنرمندي که از ديرباز تا هميشه در موسيقی اين مرز و بوم خواهند درخشيد و طنين صدايشان و ضرب اهنگ نوايشان تا ابد در تاريخ فرهنگ و هنر اين مرز وبوم ماندگار خواهد ماند.

...



!!!!!!!!!!!!!!

به دستور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي حضور زنان در همه ادارات، سازمان‌‏ها و نمايندگي‌‏هاي وابسته به اين وزارتخانه از ساعت 18 بعد از ظهر ممنوع شد.

به گزارش ايلنا، حسين صفار هرندي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي طي بخشنامه‌‏اي كه بر روي برد ادارات، سازمان‌‏ها و نمايندگي‌‏هاي وابسته به وزارت ارشاد از جمله خبرگزاري دولتي ايران (ايرنا) و روزنامه ايران نصب شده است، خواستار عدم حضور زنان بعد از ساعت 18 در اين مراكز شده است.

در اين بخشنامه آمده است: با توجه به نقش حساس زنان كشورمان در تعالي جامعه اسلامي و ضرورت حضور موثر بانوان در كانون گرم خانواده جهت ايفاي وظيفه حساس تربيت فرزندان به حسب دستور وزير محترم، مقتضي است از حضور همكاران خانم در كليه واحدها بعد از ساعت 18 خودداري فرمائيد.




...



دستاورد زنان از مشروطه۵

...ادامه از
تاسيس مدارس دخترانه و نشريات زنان
ماهرخ گوهرشناس(۱۳۱۷-۱۲۵۱) با تشکيل انجمن انقلابی در تهران همراه با زنان اين گروه تعهد کرد با وجود مشکلات فراوانی که در سر راهشان وجود دارد دست از تلاش در راه ازادی بر ندارند.
به همين خاطر انگشتری را که خود طراحی کرده بودند در دست داشتند.(روی اين انگشتر دو دست که يکديگر را می فشردند نقش بسته بود. ) انگشتری که نماد اتحاد و انسجام بود.
ماهرخ گوهرشناس به رغم عدم تحصيل، مدرسه دخترانه «ترقی» را در تهران در سال ۱۲۹۰ داير کرد. وی فعاليتهای فرهنگی - اجتماعی خود را از همسرش مخفی نگه داشته بود. اما با اگاهی همسرش سيل ناسزاها به سوی وی روانه شد. مانند اينکه اين خانم موجب بدنامی و بی ابرويی خانواده شده ! و ... با اين همه وی هيچگاه دست از فعاليت نکشيد.
صفيه يزدی عضو انجمن ازادی زنان از لحاظ خدماتی و در زمينه اموزش بسيار فعال بود. وی همسر مجتهد نامی محمد حسين يزدی است.با تشويق همسرش در ۱۲۸۹ مدرسه عفيفه را بنيان نهاد.
هما محمودی نويسنده ،شاعر و هنرمندی است که هواخواه حقوق زنان و مطالبات بحق انان است. وی مقالات بسياری را درباره ازادی زنان نگاشت.وی سازمانبخش تظاهرات بزرگ زنان در ۱۲۹۰ در مقابل مجلس نيز هست.
در دهه ۱۲۹۰ مقالات خود را در نشريه «عالم نسوان» به رشته تحرير دراورد. يکی از فعالترين رهبران جنبش ملی خانم يپرم همسر رئيس شهربانی تهران است. وی سامانبخش کوششهای زنان در انقلاب مشروطيت بود. از انها می خواست تا عليه وام خارجی موضعی سازش ناپذير و سخت اتخاذ کنند. در دهه های ۱۲۹۰ و ۱۳۰۰ برخی از اعضای جوان انجمن زنان همچون صديقه دولت ابادی، محترم اسکندری و شمس الملوک جواهرکلام در حوزه تلاش برای کسب حقوق اجتماعی زنان، شهره کشور بودند. صديقه دولت ابادی اولين مدرسه دختران در اصفهان را در ۱۲۹۷ احداث کرد و هفته نامه « زبان زنان» را نيز منتشر ساخت. وی در ۱۳۰۱ به فرانسه رفت. در دانشگاه سوربن مطالعه، سخنرانی و مقالاتی منتشر و فعاليت سياسيش را درپی گرفت.در ۱۳۰۵ بعنوان نمايده ايران در کنفرانس جهانی زن در پاريس شرکت کرد...

ادامه دارد ...




پيرامون يک خبر

حدود ۱۰ روز پيش کمی بيشتر يا کمتر بود که گوينده مرد برنامه خبری ۲۰:۳۰ شبکه دو پس از انکه خبر پايان پذيرفتن مجموعه مسابقات ورزشی زنان مسلمان در تهران را داد به اظهارنظر مغرضانه پرداخت و گفت:«البته در اين مراسم حرکاتی صورت گرفت که مااز پخش ان معذوريم!»
و البته منظور از مراسم؛ مراسم اختتاميه مسابقات ورزشی زنان مسلمان در تهران بود.
برای هر ذهن سليم وبدون گرايش افراطی و برای هر انسان متفکری اين سوالات پيش می ايد:
چگونه صدا وسيما تشخيص داده که موارد خلاف شئون در سری مسابقات مخصوص بانوان رخ داده و درواقع با چند دوربين مراسم را گرفته و چندبار اقايان فيلم را عقب وجلو برده اند که در ان شلوغی صحنه های غيرقابل پخش ديده اند و از چند نفر برای گرفتن تائيديه پخش گذشته و انقدر مهم تشخيص داده شد که در شبکه سراسری و در يکی از پربيننده ترين برنامه ها به ان پرداخته اند. هیچ کس از اقايان نمی پرسد چرا و چگونه؟ و اصلا چطور به خود اجازه دادند که از صحنه های انچنانی فيلمبرداری کنند و حتما انطور دقيق و واضح که قابل تامل باشد ( در ان شلوغی) يا کمی صريحتر چگونه چشمانشان را نبستند و بر فعل حرام زل زدند و شرم نکردند. مگر اينان مرد مسلمان نيستند و مگر نه اينکه چشمان مرد مسلمان بايد چه باشد و چه...
در مملکتی که زنان اجازه هيچ نوع حضور جدی در ميادين بين المللی ورزشی ندارند و مسابقات داخلی نیز با اما و اگرهای بسيار برگزار ميشود و حتی بسيار پيش امده که هزينه خريداری مدالها را نيز خود ورزشکاران ميزبان تقبل ميکنند و نه فدراسيون و هيچ کدام از مسابقات داخلی نشان داده نمی شود و نمی توان حتی نام يک ورزشکار زن معروف را از مردم شنيد خبر مراسم خلاف شئون دادن جز کوته فکری و کج اندیشی و اهداف سوء داشتن چه دليل ديگری دارد و البته برای انکه به اوج ماجرا برسيد رفتن به لينک زير که عکسی در سايت خبرگزاری ايسنا است خود غوغاييست!!

http://www.isna.ir/Main/PicView.aspx?Pic=Pic-590236-5


شايد بهتر بود برنامه ۲۰:۳۰ می پرسيد چرا با وجوديکه در مسابقات سال قبل حراست به عهده دختران دانشجو بود و همه تيمهای داخلی و خارجی از اين ابتکار عمل راضی بودند و به تقدير ان پرداختند امسال حراست بعهده يک عده پسر کم سن وسال کم تجربه بود که سبب بی احترامی

به بسياری از ورزشکاران داخلی و خارجی شدند. و چرا ايران بدليل کم تجربگی و دور بودن از مسابقات بين المللی ديگر با وجود میزبانی نتوانست نتايج دلخواهی را کسب کند. در ان صورت اعتبار اين برنامه خدشه دار نمی شد . البته جای بسی خوشحالی است که محافل فرهنگی همه يکصدا به نقد اين خبر پرداختند اگرچه که احتمالا مشکلات فراوانی را برای اجتماعات زنان ما در اينده درپی خواهد داشت

...




دستاورد زنان از مشروطه۴

تاسيس مدارس دخترانه و نشريات زنان
اگاهی اين بنيادی ترين مفهوم انتزاعی ــ انضمامی که وجود ادمی را معنا می بخشد و جای بسيار تاسف است که اين موجد زيربنای شخصيتی انسان از نيمی از انسان يعنی زنان سلب شده بود.راندن دختران به اندرونی خانه ها و بستن تمامی روزنه های بيرونی به سوی انان زنان را به افرادی مصرف کننده و سربار و ضعيفه! مبدل کرده بود. احداث مدارس دخترانه و گام نهادن دختران به بيرونی خانه ها دريچه های جديدی را به روی انان گشود. اگاهی اجتماعی و انسانی شکوفيد استعدادها درخشيد عقده ها سر باز کرد بذر اميد وعصيان در دلهايشان کاشتن اغازيد زيبايی ازادی و حرکت رخ نمود و انقلاب مشروطه جان گرفت. نشريات فرياد خفته زنان و صدای اعتراض به حق کشی ها و منادی حق طلبی ها شد.
دره المعالی ،صفيه يزدی، طوبی ازموده، ماهرخ گوهرشناس و بی بی وزيرف از زنان و مربيان فعال و پيشتازی بودند که مدارس دخترانه را در تهران تاسيس کردند. بی بی وزِيرف «دبستان دوشيزگان» را در تهران احداث کرد برای جلب انها کلاسهای اشپزی و هنرهای دستی را نيز افزود. معلمان اين مدرسه مورد يورش و ناسزا و حتی حملات فيزيکی قرار گرفتند اما هيچگاه ياس و رخوت پيروز نشد و کار بوسيله طوبی ازموده پی گرفته شد. شمس الملوک جواهر کلام خود در اولين مدرسه دخترانه در ۱۲۸۶ به نام «ناموس» تحصيل کرد و سپس به تدريس و نگارش پرداخت. در ۱۲۹۹ به گرجستان رفت. در تفليس اقامت گزيد و در ۱۳۰۶ به تدريس تاريخ و ادبيات فارسی در کلاسهای مختلف تفليس اشتغال يافت.... ادامه دارد...

******************
عجيبه! هنوز هم حتی اگر از مادربزرگها بپرسيم که چرا شما سواد نداريد همين دليلها رو ميارن و ميگن اقام خدا بيامرز نذاشت يا برادر بزرگترم نذاشت ! چون ميگفتن بری سواد ياد بگيری که قرتی بشی يا واسه پسر همسايه نامه بنويسی يا لباس يقه فرنگی بپوشی يا... هزارتا حرف بی ربط ديگه که معلوم نبود واسه گفتنش حتی ۱ دقيقه فکر هم پشتش بوده يا نه. و تنها حرفهای کوچه بازاری بوده که فلان معمم بعد از نماز می گفته و بقيه هم دنبالش...
البته در دنيای امروز همه (حدودا) سواد دارن ولی مشکلات هنوز هم وجود داره. به نظر مياد چون اصل و ريشه تفکر مشکل داره و اصلاح نشده و تنها به مرور زمان رنگ و رو عوض کرده. راستی تا حالا فکر کردين چرا ديه زن مسلمان نصف ديه مرده؟ ... جواب: ميگن چون تن مرد بيشتر از زن ميرزه . چون مرد وظيفه داره اقتصاد خوونوادشو تامين کنه و بيشتر کار ميکنه... نمی دونم تکليف زنهايی که همپای مرها کار ميکنن چيه؟ و اگه اونا نباشن دخل مردشون به خرجشون نمياد. يا زنهايی که سرپرست خوونواده هستن. و يا اصلا اين همه کار خونه در يک محيط بسته به دور از اجتماع بيرون که اگه کمی غذا ديرشه صدای همه در مياد ارزشی نداره!؟
راستی بنظر مياد وروديهای دختر امسال و پارسال دانشگاهها بايد ديه ای برابر و حتی بيشتر از پسران هم سنشون داشته باشن. چون احتمالا اقتصاد فردای ايران بيشتر دست اينهاست. ...



دستاورد زنان از مشروطه۳

انجمن مخدرات وطن
اين انجمن توسط ۶۰ نفر از زنان فعال و روشنفکران ايرانی در ۱۲۸۹ بنيان نهاده شد. اساسنامه انجمن مبنی بر حمايت از طرح تحريم کالا و وام خارجی طرح ريزی شد و به اقدامات نيکوکارانه مانند ايجاد يتيم خانه ها ،تاسيس مدارس دخترانه و احداث کلاسهای اموزش بزرگسالان پرداخت.
رئيس انجمن مخدرات وطن اغا بيگم بود که دختر مجتهد ازاديخواه شيخ هادی نجم ابادی است.مادرش سکينه کنداشلو از زنان انقلابی و فعال است.اين تشکيلات با رهبران مشروطه همکاری داشته و نقش شايان توجهی را در براه اندازی و رهبری تظاهرات در ۱۲۹۰ ايفا کردند.«شرکت خيريه خواتين ايران» در ۱۲۸۹ تلاشهای بسياری برای احداث مدرسه ،بيمارستان و پرورشگاه کردند.
«اتحاديه نسوان» ،«انجمن همت خواتين» و «هيات خواتين مرکزي» همه در جريان اولتيماتوم روسيه در ۱۲۹۰ به اِِيران نقش بسزايی داشتند.در اذربايجان نيز انجمنهايی در ۱۲۸۵ تشکيل يافت. در اصفهان « هيات نسوان» برای بهبود وضع زنان تظاهراتی براه انداخت. در قزوين نيز چنين انجمنی تاسيس شد. «جمعيت نسوان وطن خواه » که دارای گرايشهای سوسياليستی است در ۱۳۰۱ پا به عرصه ظهور نهاد.از اقدامات انقلابی انان به اتش کشيدن کتاب « حيله های زنان» در ميدان توپخانه تهران است.
تمامی اين تشکلهای زنان در سازماندهی و رهبری اعتراضات زنان در انقلاب مشروطه عليه استبداد داخلی و استعمار خارجی و بينش سنتی نقش بسيار موثر و کارامدی را برعهده داشتند
منبع: روزنامه شرق؛ يادنامه شرق -رساله مشروطه خواهی- مرداد۸۴ ...



 

. ...



دستاورد زنان از مشروطه۲

سازماندهی انجمن زنان
برای اينکه زنان از حقوق مشروعه خود واقف شوند و حضور در جامعه را با مشارکت اجتماعی خود بچشند ضروريترين کار ايجاد انجمنهايی بود که به انسجام و تشکل انها بينجامد تا بدان وسيله خواسته های بحقشان را با قدرت و کارامدی بيشتری مشروعيت و مقبوليت دهند. همبستگی زنان انتقادات اجتماعی و سياسی را در سطح کلان تری برد و به بينش های سنتی ان دوره هم رسيد. زنان حق طلاق که صرفا ازان مردان بود، معضل تعدد زوجات و چندزنی، بحران ازدواج در سنين پايين و ... را به تيغ نقد کشيدند و به اصلاح ساختاری ان پای فشردند.
«انجمن ازادی زنان» در سال ۱۲۸۶ تاسيس شد. اين يکی از نخستين انجمنهايی است که پس از تصويب قانون اساسی در ۱۲۸۵ سازماندهی شد.زنان در اين جلسات سری بطور محجبه با مردان (که تا ان موقع بعلت نامحرم بودن! سابقه نداشت)بحث و گفتگو می کردند.بازاريان و محافظه کاران برافروخته شدند و خشمگين به محل گردهمايی حمله کردند اما با راپرت جوانی ارمنی از مهلکه گريختند.در ميان انجمن زنان دو تن از دختران ناصرالدين شاه به نامهای تاج السلطنه و افتخارالسلطنه نيز حضور داشتند.تاج السلطنه فردی پرشور بود که هوادار حقوق زنان بود.زنان شهره اين انجمن صديقه دولت ابادی و شمس الملوک جواهرکلام بودند که در دهه ۱۲۹۹ ندای دفاع از حقوق زنان سر دادند.«اتحاديه عينی نسوان» که سازمانی مخفی بود در ۱۲۸۶ تشکيل يافت. اين اتحاديه دارای گرايش های راديکال و سوسياليستی بود و همواره با مجلس نيز درگيری داشت. «انجمن نسوان» در دوره اول و دوم مشروطه کوششها فراوانی را برای سطح دانش و بينش زنان بعمل اورد.
منبع : روزنامه شرق؛ يادنامه شرق- رساله مشروطه خواهی-مرداد۸۴

*************
به نظر شما چرا با گذشت ۱ قرن هنوز برخی از اين مشکلات بصورت جدی وجود دارد؟ تحولات تاريخ ۱۰۰ سال معاصر چه اثراتی بجای گذاشته؟ ...



دستاورد زنان از مشروطه

از وقتی کتاب فرهنگ نظريه های فمنيستی رو خوندم کتابی که مجموعه نظريه ها و تفکرهای مختلف در باره فمنيسم و حق خواهی های زنان در غرب و امريکاست و خيليهاشون حتی به سالهای اول قرن بيستم برميگرده تو اين فکر بودم ما چی داريم؟ حرفی؟ نظری؟ سند مکتوبی؟ از اين همه کتابهای انتقادی و تحليلی چندتاشون مربوط به خانومهاست؟ مربوط به مشکلاتشون و راهکارهاش؟ خلاصه چيزی مکتوب و کلاسه شده از تلاشهای روزمره و عدالتخواهيها... تا اينکه چندی پيش روزنامه شرق ويژه نامه مشروطيت رو چاپ کرده بود و صفحه ای هم به زنان اختصاص داده بود. مطالب جالبی بود تصميم گرفتم قسمتهايی رو براتون بنويسم.
عرصه فرهنگی
يکی از اصوليترين مقولاتی که بايستی در بررسی های تاريخی رعايت کرد درک درست شرايط زمانی مکانی برهه ايست که درحال بررسی شدن است. تا با لحاظ کردن ان موقعيتها بتوان کنکاشی واقع گرايانه(و نه ايده ال مابانه) ارائه کرد. دختران در عصر قاجار اجازه تحصيل نداشتند حتی زمانيکه اميرکبير اولين مدرسه پسرانه (دارالفنون) را داير کرد بسياری از علما فتوا دادند که مدارس ،پسران را از ايمان دور می کند. سرنوشت محتوم زنان ازدواج در سن پايين و تمکين از مردان خانواده و شوهر بود. تازه چندهمسری و تعدد زوجات و طلاق به خاطر ناباروری رواج داشت.سرنوشتی که ظلم مضاعف را برای انان رقم می زد. از انجاييکه ارتباط ديالکتيکی و متقابل ميان عينيت و ذهنيت وجود دارد و هرکدام بر وضوح و وسعت ديگری تاثير دارد همزمان با تاثر از الام و بحرانهای اجتماعی و اشنايی با افکار و مفاهيم مدرن غرب و متعاقب ان انقلاب مشروطيت منجر به بسط و گسترش فرهنگ و بينش جديد نسبت به دنيای پيرامون شد.نخستين جرقه های اين تغيير در ساختن مدارس برای دختران و سازماندهی انجمنها برای زنان رخ نمود. پديده ای که هيچگاه پيش از اين به طور مستقل به چشم نخورده است.گامهای بلند زنان برای رهايی از غل و زنجيرهايی که استبداد دولتی و استبداد مردان بر پای انها بسته بود به تدريج در حال شکوفايی است.... ادامه دارد
منبع: روزنامه شرق؛يادنامه شرق-رساله مشروطه خواهی - مرداد ۸۴

*******
اگه اطلاعاتی در اين زمينه داريد يا کتابی رو ميشناسيد برامون بنويسيد. اگرچه که هنوز هم بسياری از مشکلاتی که بالا گفته شد حتی توی تهرون هم وجود داره. اما سير تحولات ميتونه مشکلات رو بهتر حل کنه. و از غربت اين واژه فرنگی فمنيسم کم کنه. مرسی ...