دختر هخامنش

اصطلاحات فمنيسم ۲۸

 

پست مدرنيسم          Postmodernism

     بخش پايانی

 نخستين شرح پسامدرنيستی از نقش زنان نقد رزاليند کراس بر نحوه تجليل هنرها از فردگرايی مردانه است. (krauss,1981). بطور کلی فمنيستهای پسامدرن مخالف ذات گراييند و به انواع متکثرتری از دانش معتقدند. برای نمونه در علوم طبيعی فمنيستهای پسامدرن به عقلانيت و عينيت گرايی کاذب بسياری از علوم معاصر می تازند. (Keller,1982. Harding, 1986). فمنيستها در مطالعات فرهنگی به تحليل تصورات موجود در فرهنگ عامه نسبت به زنان می پردازند ـ از جمله در رسانه های گروهی و مصرف گرايی (Morris,1988) ـ منتقدان ادبی فمنيست از بازتاب ـ بخشی يا درهم تنيدگی شرح حال نويسی و نظريه برای خلق نقدهای صريح و سيال جنسيت و ادبيات استفاده می کنند. بنابر استدلال برخی از فمنيستها پسامدرنيسم منکر جايگاهی برای افراد به حاشيه رانده شده در جريان غالب است. ( برای نمومه با به رسميت نشناختن دلمشغوليهای سياهان). برخی ديگر معتقدند که پسا مدرنيسم برای در هم شکستن صورتهای  ثابت و فراروی به ما کمک می کند.

منبع: کتاب فرهنگ نظريه های فمنيستی - نشر توسعه

...



اصطلاحات فمنيسم۲۷

پسا مدرنيسم                    Postmodernism

         بخش اول

پسا مدرنيسم پديده فرهنگی مهمی در هنر، معماري، فلسفه و اقتصاد است. منتقدان از آنجهت به پسامدرنيسم رو اورده اند که نظريه هايش می تواند در توضيح تغييرات ايجاد شده در فرهنگ اواخر قرن بيستم کمک کند. در اغاز در امريکای دهه ۱۹۵۰ پسامدرنيسم توجه ان گروه از منتقدان ادبی را که نسبت به مرزهای بين هنر سطح بالا (والا)، فرهنگ عامه، اوانگاردها و واقع گرايی بدبين بودند به خود جلب کرد. در واقع «فوق واقعيت» به واژه ای متداول در معماری پسا مدرن تبديل شد. مشخصه های اصلی پسامدرنيسم در نوشته های ژان فرانسوا ليوتار و فردريک جيمسن ارائه شده و عبارت است از : ناباوری نسبت به فلسفه ها يا تبيينات منفرد درباره فرهنگ از قبيل مارکسيسم، کنارگذاشتن روش دوره بندی مدرنيستي، خطی نديدن حرکت تاريخ و چندگونگی نوشتاری. (Lyotard,1984;Jameson, 1990)

منبع: کتاب فرهنگ نظريه های فمنيستی - نشر توسعه

...



اصطلاحات فمنيسم ۲۶

 

عکاسی

نوشته های فمنيستی درباره عکاسی از نظريه فمنيستی برای ابهام زدايی از امور معمول عکاسی بهره می گيرند. منتقدان وعکاسان فمنيست با استفاده از نظريه های دلالت ، به اين تحليل می رسند که عکاسی رسانه ها زنان را همانند اسباب خانه يا اشياء شهوانی در شبکه جامعه و تقسيمات جنسيتی قرار می دهد. فمنيستها با تجديد نظر درباره طبيعت و نقش عکاسی اميدوارند عادت عرضه زنان در قالب شيء برای مردان را از بين ببرند. برای نمونه در پورنوگرافی(holland et al,1986).

منتقدان و خود عکاسان با طرح پرسش درباره محيط عکاسي، در حال بازتفسير و استفاده از عکاسی برای فمنيسم اند. جنبش فمنيستی علاوه بر ايجاد شبکه های جديد توزيع و مجله های فمنيستی علاقمند به عکاسي، در احيای توجه به عکاسی به مثابه فرمی هنری نقش دارد.عکاسان فمنيست، سنتی جديد در عکاسی پرتره آتليه ای خلق کرده اند(jo.spence). آنان با نوعی شمايل نگاری جديد فمنيسم، از نظامی گری رمز زدايی کرده اند( برای نمونه عکسهای رایساپيج از گرينهام) و شکلی جديد از مستند سازی را بر اساس همدلی بين عکاس و موضوع هايش به وجود آورده اند(برای نمونه Hackney Flashers). عکاسان فمنيست از تکنیکهای جديد  عکاسی در جهت برهم زدن و استفاده دوباره از تصويرپردازی سنتی بهره می گيرند. عکاسی و نظريه فمنيستی با تلفيق گرافيک، تبليغات، هنر سطح بالا (والا)  و سينما، کليشه های رسانه ها را واژگون کرده اند و از لحاظ بصری کادر جديدی به تجربه زنان داده اند. برای نمونه جو  اسپنس و رزی مارتين از تکنيک عکس ـ درمانی (که به تابوهای سرطان سينه و آسيب های روانی خانوادگی می پردازد) برای غلبه بر اين تصور که زنان موجوداتی جنسی هستند استفاده می کنند (Spenc 1987).

منبع : کتاب  فرهنگ نظريه های فمنيستی - نشر توسعه

****************************************

اين متن به نظر متنی کاملا غربی و در حيطه فرهنگ غرب می آيد و در واقع شايد به اين شدت در جامعه ما وجود نداشته باشد! (اگرچه که با کمی تامل و دقت مواردی را  در زمينه عکاسی ـ بخصوص در هنگام مناسبتهای عمومی و خصوصی می بينيم که البته با نگاه خاص شرقی و بويژه ايرانی صورت گرفته ). اما انتخاب اين متن تنها در پی متن شماره ۲۵  می باشد که البته شايد برای اهل فن مواردی را بهمراه داشته باشد.

 

 

...



موفقيتها۴

انوشه انصاری ،به عنوان نخستین فضانورد ایرانی سال آینده با یک موشک روسی بعنوان گردشگر فضایی به فضا فرستاده می شود. خانم انصاری نخستین زن گردشگر فضایی نیز به شمار می آید.

خانم انصاری می گوید : "کاوش فضا جزء آرزوهای کودکی من بود که حالا برایم قابل لمس شده است."

شرکت بین المللی فضایی Adventures اعلام کرد:آزمایشات پزشکی نشان می دهد ؛خانم انوشه انصاری برای سفر به فضا هیچ مشکلی ندارد و بزودی تمرینات آماده سازی برای اعزام به فضا را آغاز می کند . انوشه انصاری ،بنیانگذار جایزه 10میلیون دلاری انصاری-ایکس نیز هست که با هدف ایجاد رقابت بین نخبه ترین متخصصان فضایی دنیا و در راستای تشویق توریسم فضایی بنیان گذاشته شده است .
انوشه انصاری در سال ۱۹۶۷ در تهران به دنیا آمد. وی در سن ۱۶ سالگی به تنهایی ایران را ترک کرد و زندگیش را با عمه‌اش در ویرجینیای شمالی آمریکا آغاز کرد و سپس در دانشگاه George Mason به تحصیل در رشته‌ مهندسی برق و کامپیوتر مشغول شد. او مدرک کارشناسی ارشدش را در حالی که به طور تمام‌وقت در MCI کار می‌کرد، از دانشگاه George Washington دریافت کرد.
پس از ازدواج با مشارکت همسرش، حمید انصاری، شرکت Telecom Technologies Inc را در سال ۱۹۹۳ در تگزاس بنیان‌ گذارد. این شرکت که در حوزه‌‌ وسایل مخابراتی متمرکز بود، به زودی موفقیت‌های بزرگی کسب کرد و درآمدش در سال ۱۹۹۹ به ۲۵.۵ میلیون دلار رسید. در سال ۲۰۰۰، پس از دریافت جایزه‌ برتری در کارآفرینی (Entrepreneurial Excellence Award)، عکس انوشه انصاری بر روی جلد Working Women ظاهر شد.علاوه بر این، Ernst and Young در سال ۱۹۹۹ او را به عنوان کارآفرین سال شناختند. در سال ۲۰۰۲، مجله‌ Fortune نام او را در میان «برترین ۴۰ نفر زیر سن ۴۰ سال» گذاشت که به معرفی جوانان موفق در آمریکا اختصاص دارد.





انوشه انصاری به دلیل علاقه به فضانوردی،جایزه ۱۰ میلیون انصاری-ایکس را به اولین فضاپیمای خصوصی (تجاری) که به ارتفاع ۱۰۰ کیلومتر برسد، و بتواند این کار را در عرض دو هفته دوباره تکرار کند، اهدا کرد. همان‌طور که تصور می‌شد، این جایزه شرکت‌های خصوصی زیادی را تشویق به سرمایه‌گذاری در توریسم فضایی کرد.
۲۴ تیم از ۷ کشور، در این رقابت شرکت کرده و پروازهای آزمایشی خود را در تابستان سال گذشته آغاز کردند، و اولین مجموعه از پروازها از اواخر شهریور 1384 خیامی آغاز شد. برنده جایزه انصاری-ایکس فضاپیمای SpaceShipOne بود، که با پروازهای موفقش 7 و 12 مهرماه 1384 در مسابقه برنده شد. SpaceShipOne در روز 12 مهرماه 1384 به ارتفاع بیش از ۱۰۹ کیلومتر از سطح دریا رسید، و به سلامت به محل فرودش در صحرای Mojave در کالیفرنیا بازگشت.




منبع: ستاره پارسی http://www.persianstar.com/content/view/113/27/ ...